Selective Capital

De la Exuberanță la Panică

General

Piața de Capital: Exuberanță vs panică

Modul în care percepem riscul nu poate fi niciodată constant. Emoțiile noastre împing aceasta percepție într-un pendul continuu ce se mișcă invariabil de la un capăt la celălalt. Dacă la un capăt al extensiei maxime a acestui pendul întâlnim Exuberanța, în partea cealaltă ne va aștepta nestingherită și răbdătoare, Panica.

Pendulul este în continuă mișcare și nu stă niciodată la mijloc

Să reușim să avem claritatea perfectă a lentilei cu care să putem privi exact valoarea din mijloc a pendulului, expresia perfectă a riscului, ar însemna să putem elimina orice influență emoțională ce ar putea încețoșa lentila. De fapt, pendulul stă mult prea puțin în mijloc oricum și astfel marea majoritate a timpului suntem influențați de atitudinea noastră fie pozitivă, fie negativă. Totuși trebuie remarcat faptul ca oricât de mult s-ar afla într-una din cele două extreme, întotdeauna pendulul va trece prin punctul de echilibru în drumul sau către cealaltă extremă. Deasemenea cu cât Exuberanța va fi mai ridicată cu atât mai rapid se va ajunge la Panică, ambele reprezentative pentru dezechilibre marcante.

Cazuri de exuberanță urmată de panică în ultimii ani

In piața de capital există multiple exemple în care astfel de situații au fost prezente. Dintre acestea ar fi: balonul “dotcom” din ultima parte a anilor ’90 urmat de recesiunea din 2001, balonul pieței imobiliare din 2003-2007 urmat de criza din 2008, la scara ceva mai mică, dar totuși semnificativă, balonul bursei chineze din prima jumătate a anului 2015 (despre care nu cred ca știai), urmat de crah-ul din a doua jumătate a anului 2015 (despre care puteai auzi și la știrile de dimineața de la radio), iar foarte recent excesul de lichiditate din 2020-2021 care a dus la explozia unor instrumente alternativa cum ar fi SPAC (cecuri în alb pentru idei ”inovatoare”), cryptomonede și multe alte active cu risc ridicat, urmată la doar la 1 an diferență de scăderi ale acelorași active cu peste 80%-90%. 

În toate aceste cazuri, și nu numai, se remarcă faptul că în perioada de exuberanță marea masă a investitorilor ignorau riscuri evidente, cumpărau în ideea că vor câștiga o avere peste noapte, cea mai mică știre pozitivă fiind de ajuns pentru a justifica o creștere a prețurilor fulminantă, iar toate acestea alimentau la rândul lor proiecții ale unor profituri a căror sustenabilitate era cel puțin îndoielnică. Puterea exuberanței și propagarea acesteia se face oarecum pe o perioadă mai lungă de timp și hrănesc lăcomia din fiecare dintre noi în doze potrivite. Poate că la noi exuberanța s-a manifestat in cel mai pur sens al sau în piața imobiliară din 2007, când nu era nevoie decât de un singur zvon care sa afirme că se construiește nu știu ce aeroport într-o anumită zonă, pentru ca prețurile terenurilor învecinate să crească cu 30% peste noapte.

Exuberanța irațională

Despre “exuberanța iratională” a vorbit pentru prima dată fostul guvernator al Băncii Federale Alan Greenspan într-unul din discursurile sale din decembrie 1996 referindu-se la o serie de active ce erau umflate artificial. Cu toate acestea au trecut încă 3 ani până când pericolul exuberanței iraționale s-a manifestat în recesiunea din 2001. Dar consacrarea acestui termen îi aparține laureatului cu premiul Nobel pentru economie Robert J Shiller a cărui reputație a fost meteorică în perioada următoare crizei din 2008, când era deseori consultat cu privire la revenirea bursei și cât de bine prețurile activelor financiare sunt ancorate în realitatea economică.

Deși în perioadele de exuberanță nivelurile de preț ale activelor sunt ridicate, aceasta este o anomalie și aproape că exclude din ecuație riscul investițional, lăsând loc doar proiecțiilor pozitive. Și cum spunea  filosoful maghiar Peter Esterhazy: ”gândirea pozitivă este opusul gândirii”.

Panica și câștigătorii acesteia

Însă conform principiului pendulului descris mai sus se trece destul de rapid în cealaltă parte: Panica. Atunci conștientizezi toate riscurile care erau prezente, dar pe care le-ai ignorat, ba chiar mai mult, adaugi și altele. În perioadele de panică avem un câștigător clar: Media. Aceasta este artistă în a-ți exploata nesiguranța, frica sau anxietatea și iți alimentează Panica cu un bombardament de știri și analize care îți arată că nu ai fost pregătit pentru așa ceva, că lucrurile vor fi mult mai rele, că nu este cale de scăpare, că recesiunea se va transforma în depresiune, iar pe măsură ce piața de acțiuni va scădea îți va arăta proiecții din ce în ce mai jos. Vei urmări pe nemâncate tot ce spune media, pentru ca vei încerca să înțelegi ce s-a întâmplat, cum acel portofoliu cu acțiuni nemaipomenite pe care credeai că le deții a devenit dintr-o dată un generator de pierderi. Panica îți va transmite că singura ta scăpare este să vinzi și să scapi odată de suferință. Ca tine vor mai fi milioane care vor face același lucru mai devreme sau mai târziu. Însă când ultimul dintre milioanele de investitori va vinde acesta va semna capitularea de unde pendulul invariabil va face cale întoarsă.

Echilibrul mult așteptat

Pe măsură ce pendulul se va plimba dintr-o parte într-alta vom ști cum să ne apropiem de zona de echilibru din ce în ce mai des, deciziile noastre vor fi mult mai bine racordate la riscul real, iar toate acestea ne vor face mult mai buni în alegerea investițiilor potrivite.

Suntem produsul experiențelor noastre. În spatele prețurilor din piața de capital există o persoana care dorește să cumpere și o alta care vrea sa vândă.

 

Încearcă să fii cumpărătorul experienței și vânzătorul naivității.

Pe curând ;-).

Tags :

cumpatare,echilibru,exuberanta,Investitie,panica,Piata de Capital

Share :

Ai întrebări?

Îți răspund imediat

Categorii

Declinarea Responsabilității: Acest articol este strict cu caracter informativ și nu reprezintă o recomandare sau sfat de investiții, tranzacționare, cumpărare sau vânzare pentru nici un instrument financiar. Nu există și nu este oferită nicio garanție că informațiile prezentate sunt complete sau exacte. Orice opinie exprimată este strict părerea subiectivă a persoanei care a emis acea opinie și nu reprezintă punctul de vedere oficial al vreunei companii.

Suntem pe canalele sociale și ne poți urmări pe acestea:

Link-uri utile

Copyright © Selective Capital 2022. Toate drepturile rezervate.